Jeugd

Welkom op de informatiesite voor jeugdleden van HC 's-Hertogenbosch!




Bij HC 's-Hertogenbosch is het een feestje om te mogen hockeyen. Onze jeugd kan zich lekker uitleven in de wedstrijden en trainingen en ouders vermaken zich langs de lijn, drinken samen een drankje, netwerken, noem maar op. Dat kan allemaal bij onze club. Maar er komt veel bij kijken om het voor de jeugd mogelijk te maken om te kunnen hockeyen. Hieronder valt te lezen hoe het een en ander reilt en zeilt binnen onze vereniging en wat de verwachte bijdrage is van spelers en ouders. Voor de nieuwkomers op hockeygebied zetten we een aantal zaken op een rijtje. Ouders wordt bij aanmelding van het kind gevraagd om aan te geven welke vrijwilligers taken zij kunnen vervullen. Natuurlijk kan elke ouder ook de commissies zelf benaderen om een eenmalige activiteit te organiseren of deel te nemen aan een commissie. Bij HC 's-Hertogenbosch doen we het samen!

Ouders

Wat verwacht de club van ouders?

Coachen breedte teams
Voor de coaches doet de club een beroep op de ouders. Meestal krijgen de jeugd- en minicommissie voldoende aanmeldingen van ouders die een team willen coachen. Is dit niet het geval dan gaan de jeugd- en minicommissie op zoek naar coaches. Voorkeur gaat uit naar coaches die speelervaring hebben. Per team mogen zich maximaal twee coaches aanmelden. Van coaches mag verwacht worden dat ze spelinzicht hebben, met plezier positief coachen, teambuilding promoten, oefenwedstrijden regelen, invallers regelen, iedere wedstrijd wedstrijdformulier digitaal invullen en de coachavond bezoeken aan het begin van het seizoen. Coaches met weinig ervaring kunnen zich verdiepen in het coachboekje (voor D, C, B, en A beschikbaar via de site van de KNHB). Een aanrader! Er is een speciaal informatieformulier voor coaches, deze is op te vragen bij de jeugdcommissie.

Zaalhockey en zaalwacht door ouders
We proberen zoveel mogelijk teams te laten zaalhockeyen in de winter. Zaalcapaciteit voor wedstrijden en trainingen zijn echter beperkt. Van onze club spelen in de winter alleen de eerste drie teams (bv C1, C2 en C3) zaalhockey in de competitie van de KNHB. Alle lagere teams kunnen zich opgeven voor deelname aan de HICB (Hockey Indoor Cup Brabant). Met omliggende clubs organiseren we een competitie van 6-8 wedstrijden in de zaal. Van de teams die gaan zaalhockeyen, wordt aan de ouders gevraagd om dienst te doen als zaalwacht. De belangrijkste taken van de zaalwacht zijn het ontvangen van de teams, het bijhouden van tijd en score en het invoeren van de uitslag op de laptop. Indien uit ieder team minimaal twee ouders in de poule van zaalwachten willen meedraaien, dan kunnen de wedstrijddagen over een grote groep verdeeld worden. Voor de zaalwachten organiseren we een informatieavond. Op deze avond maken we ook samen het rooster. Ouders houden dus altijd zelf de regie over hun beschikbaarheid. Uitgangspunt is dat ouders zaalwacht zijn op een speeldag van hun eigen kind. Ook worden ouders gevraagd af en toe een wedstrijd te fluiten van hun zoon of dochter.

Rijschema ouders
Om uitwedstrijden te kunnen spelen, worden ouders geacht te rijden. Het rijschema wordt door de coach of manager gemaakt. Als ouders niet kunnen, moeten ze onderling ruilen. Coaches rouleren mee in de rijbeurten van hun team.

Bardienst ouders van C-jeugd
Ouders van de C-jeugd draaien op toerbeurten bardienst op zaterdag onder begeleiding van de barcommissie. Per week krijgen de teams die aan de beurt zijn een mail van de jeugdcommissie. Vanzelfsprekend bij thuiswedstrijden! Per team kost het maar twee uurtjes. En het is aan de ouders zelf met hoeveel. Wel minimaal twee ouders per uur. Dus als vier ouders het verdelen per keer, dan is er nog genoeg tijd om naar zoon- of dochterlief te gaan kijken. De mail wordt gestuurd naar de coach, maar die kan natuurlijk ook een ouder vragen om dit te laten coördineren. Omdat we zoveel C-jeugd hebben, is een team hooguit 1 of 2 keer per seizoen aan de beurt. Valt dat even mee!

Ontvangstbalie mini's en jeugd op zaterdag door ouders D-jeugd
Op zaterdagochtend tot 10.15 uur ondersteunen ouders van een miniteam bij de ontvangstbalie. Het team ontvangt een mail en twee ouders zullen dan de ontvangstbalie bemensen. Er is altijd iemand van de minicommissie aanwezig om te ondersteunen. Vanaf 10.15 uur nemen de ouders van de D-jeugd het over.


Meedoen!

Welke bijdrage levert een jeugdlid?

Fluiten van wedstrijden (A- en B-jeugd)
Vanaf de B-jeugd gaan alle spelers een scheidsrechtercursus volgen. Eerstejaars B krijgen via de mail van de arbitragecommissie een oproep voor de scheidsrechtercursus. Deze duurt drie avonden, inclusief examen. Na het behalen van het scheidsrechtersdiploma worden spelers ingedeeld door hun coach/manager. Niet fluiten, is niet spelen. Haalt een speler zijn/haar diploma niet, dan moet hij/zij deze over doen....

Aanwijzing fluiten wedstrijden
De arbitragecommissie wijst de wedstrijden aan dat een team moet fluiten. Daar krijgt het team een mail over en het staat in het wedstrijdprogramma op de site en in de App. Binnen het team kan men onderling met de coach een schema maken over wie wanneer fluit. Sommige spelers geven de voorkeur aan fluiten boven keukendienst draaien. Daar kan de coach/manager met de indeling rekening mee houden. Als iemand niet komt opdagen bij het fluiten, dupeert hij/zij daarmee ook zijn/haar team. De betreffende speler zal tijdens zijn eerstvolgende thuiswedstrijd moeten fluiten bij een andere wedstrijd. Regel dit goed aan het begin van het seizoen!

Training geven vanaf de C
Vanaf de C-jeugd (tweedejaars) is het al mogelijk om training te geven. Spelers kunnen zich opgeven bij de trainingscoördinator. Hij stuurt een uitnodiging aan het begin van het seizoen. Spelers krijgen instructies en een cursusavond. En op het veld zijn er trainers/veldcoördinatoren om te helpen bij de training. Het is zeer leerzaam en leuk en de jeugd verdient er ook nog een leuk zakcentje mee! Ouders met veel hockeyervaring zijn natuurlijk ook welkom om training te geven. Bespreek dit met de trainingscoördinator.

Keukendienst B-jeugd
Vanaf de B-jeugd gaan ook alle spelers keukendienst draaien. Lekker kroketten en frikandellen bakken en broodjes gezond maken. Leuk toch? De jeugd doet daar ook weer een stukje horeca-ervaring mee op. Spelers dienen aan het begin van het seizoen, met de coach/manager, het fluiten en de keukendienst goed te regelen. Maak een goede verdeling in het team en help elkaar bij het overnemen van diensten.
 

Van F-je naar A-Junior

Je jeugdhockeyloopbaan, hoe gaat dat in zijn werk?

Waar begint een speler en waar eindigt een speler in de jeugdafdeling? Als je van onderaf instroomt op 6/7-jarige leeftijd begin je als trainingslid en krijg je een uur training op woensdagmiddag. Een uitgebreide beschrijving van de eerste jaren (tot 10 jaar) vindt u bij de mini’s . De wedstrijden speel je op zaterdag tegen andere clubs. Afwisselend speel je uit en thuis. Oh ja, bij het hockey spelen we niet gemengd! Van de E ga je naar de D en sluit je de miniperiode af. Vanaf de D ben je jeugdspeler in een 11-tal en speel je op een heel veld. De wedstrijden zijn op zaterdag op willekeurige tijden. De trainingen op willekeurige middagen en avonden. Even een opsomming: F = 6-7 jaar, E = 8-9 jaar, D = 10-12 jaar, C = 12-14 jaar, B = 14-16 jaar en A = 16-18 jaar. Na je 18 de mag je naar de senioren en die spelen op zondag. Er is ook nog een tussencategorie van 18-25 jarigen, jong-senioren genaamd, waarbij de KNHB een aparte competitie mogelijk maakt.

Competitie spelen
Vanaf de f-jes wordt er competitie gespeeld. De KNHB zorgt voor de competitie-indeling van de wedstrijden. Dit doen zij op basis van de standen in de herfst- en voorjaarscompetitie en natuurlijk de input van onze vereniging, in dit geval de mini- en jeugdcommissie die ieder seizoen opnieuw de teams doorgeven. Bij de jeugd is er sprake van topklasse, subtopklasse, eerste, tweede, derde en vierde klasse. In de topklasse speel je landelijk

Indeling jeugdteams tophockey
De eerste teams in een lijn, worden ingedeeld door de commissie tophockey. Er worden selectietrainingen gehouden met spelers en speelsters van de club, maar ook van buitenaf. De commissie maakt een selectie voor bv de C1. Uiteindelijk gaan de afvallers naar de C2. Voor spelers die van buitenaf komen geldt de regel dat ze zich kwalificeren bij de zes beste spelers van de C1, zo niet dan worden ze in principe niet geplaatst. Dit vanwege de wachtlijst in sommige jaargangen. Er is wel instroom mogelijk, dit wordt jaarlijks bekeken en is afhankelijk van evt. opzeggingen en teams grootte.

Indeling jeugdteams breedte hockey
Met breedte hockey bedoelen we de teams vanaf de tweede teams. De lijncoördinatoren van de jeugdcommissie verzorgen de teamindeling voor de breedtesport. Voor de breedtesport wordt gestreefd naar een goede balans binnen alle elftallen, zodat er op ieder niveau een goede balans ontstaat tussen prestatie, ontwikkeling en plezier. Daarbij wordt gekeken naar de sterkte van de individuele spelers, het team als geheel en de vermoedelijke poule-indeling voor het komende seizoen.

De teamindeling vindt plaats op basis van de input van coaches, trainers, scouts (bij D en C jeugd) en de technische commissie. Daarbij worden in ieder geval de volgende zaken in acht genomen:

  • Aan de coaches en trainers wordt gevraagd 2x per seizoen (november en april) een beoordelingsformulier in te vullen;
  • Scouting en tussentijdse beoordeling van spelers tijdens wedstrijden en trainingen door scouts (bij D en C) de technische commissie van de jeugdcommissie ook inzet en aanwezigheidspercentage tijdens trainingen en wedstrijden spelen een belangrijke rol bij de indeling;
  • Bij aanvang van het seizoen vindt er een gesprek plaats tussen Lijnco., coach en trainer om kennis te maken en de doelstellingen voor het seizoen te bespreken.
  • Halverwege het seizoen (in de winterstop) is er met de coaches een 10 min. gesprek.
  • De keepers worden beoordeeld door coaches en trainers, maar ook door de keeperschool
  • Indien mogelijk goede verhouding 1e en 2e jaars
  • Zoveel mogelijk gelijkgestemden op basis van houding/motivatie;
  • Spelers in de breedte teams worden binnen dezelfde lijn niet automatisch opgeschoven naar een hoger team (C3 ! B3) Omdat in sommige lijnen extra teams komen, is het mogelijk dat een speler een team lager komt dan het jaar ervoor
  • We proberen om de laagste teams zo gelijkwaardig mogelijk in te delen
  • Op grond van al deze factoren worden de teams samengesteld. Er wordt gestreefd naar 14/15 spelers per team.
  • De teams die in de sub top en 1e en 2e klasse gaan spelen, worden uitsluitend op basis van sterkte ingedeeld.
  • Bij teams in lagere klassen wordt ook rekening gehouden met sociale factoren.
  • Tijdens het seizoen vinden er in principe geen wijzigingen meer plaats binnen de teams.
  • Voor de breedtesport teams is plezier een zeer belangrijke factor naast de sportieve aspiraties.

Trainingen


Ieder team heeft de mogelijkheid om twee keer per week te trainen, 1 keer 1,5 uur en 1 keer 1 uur. Als jouw team een tweede training wil dan kan de coach dit aanvragen bij de trainingscoördinator. Deze training is maximaal 1 uur en er moet voldoende deelname zijn. Het team dient zelf voor een trainer te zorgen, de club betaalt deze training.

Voor alle vragen en opmerkingen over trainers en trainingen kun je terecht bij Mark Landman (trainingscoordinator@hcdenbosch.nl).
Mark is verantwoordelijk voor samenstellen van het trainingsschema.

Je eigen trainingsschema staat vermeld in de agenda van de HCDB-app. Het volledig schema vind je elders op de website in het menuitem "hockey"


Algemene informatie


LISA en het aanpassen van je eigen profiel
LISA is het administratie en informatiesysteem waarin alle leden en teams geregistreerd staan. Ouders en spelers kunnen zelf inloggen in "Teammanager"(zie rechtsboven op voorpagina van de website). Je logt in met je lidnummer en wachtwoord. Je lidnummer staat op je lidmaatschapsfactuur en/of wordt door het secretariaat verstrekt. Wachtwoord kwijt? Via teammanager kan je zelf een nieuwe aanmaken. In teammanager moet je in principe zelf je mailadressen en telefoonnummers aanpassen.

Adreswijzigingen graag via het secretariaat: secretariaat@hcdenbosch.nl

Vanzelfsprekend dat het voor de communicatie het belangrijk is dat jullie gegevens up-to-date zijn!

De HCDB App is het belangrijkste communicatiemiddel van de club. De APP is te downloaden op je mobiel of tablet via de Playstore of App store. In de HCDB App vindt je behalve het laatste nieuws ook jouw team met onder andere de wedstrijden, rijschema en standen.

Clubtenue
Ons clubtenue bestaat uit een zwart shirt, gele broek/rok en zwarte kousen. Clubkleding is te verkrijgen bij Teun van Pelt Sport in de clubshop of in de winkel aan Hinthamerstraat 135. Meer info vind je hier.

Spelers zijn verplicht om scheenbeschermers en een bitje (voor mondbescherming) te dragen

Aan het begin van ieder seizoen houdt onze vereniging een tweedehands kledingbeurs in de hal.

Keeperschool
Onze vereniging heeft een eigen keeperschool die de opleiding verzorgt van onze keepers. De keeperschool zorgt ervoor dat ieder team bij aanvang van het seizoen een keeperuitrusting krijgt. Na het seizoen levert het team de keeperuitrusting weer in. Deze wordt dan nagekeken, gerepareerd etcetera. Zie keeperschool.

Website
Op onze website is er natuurlijk ook volop informatie te vinden over onze vereniging. Onder meer bij Clubinfo en HCpedia.

Vrijwilligers
Ouders of spelers die graag een seizoen willen coachen, geven dit door aan de jeugdcommissie. Iets anders doen voor de club? Geef dit door aan ons via: jeugdcommissie@hcdenbosch.nl

We vertrouwen op ieders medewerking en bedanken alvast voor de bijdrage aan onze vereniging! We hopen tevens dat we op deze manier een nieuwe groep vrijwilligers bereiken die wellicht in de (nabije) toekomst meer betrokken willen worden bij een commissie.

Spelregelavonden, informatieavonden nieuwe ouders
Voor ouders die graag beter willen kennismaken met het hockey worden er spelregelavonden georganiseerd. Ook is er de mogelijkheid voor ouders om hun scheidsrechterskaart te halen. Dit is nodig om de grote hoeveelheid wedstrijden op zaterdag te fluiten. Voor ouders waarvan de kinderen net starten, wordt er door de minicommissie aan het begin van het seizoen een algemene informatiebijeenkomst gehouden.